top of page
Mobilisera Sverige MoSE
  • Thomas Brannelid

Intelligent Automation 2023

Såväl inom Er IT avdelning eller IT personal så som i hela verksamheten kan AI-drivna verktyg vara en betydande välsignelse för företag – och deras anställda.

Automatisering och AI kan bli allt vanligare i affärsvärlden, men ofta kvarstår rädslan för tekniken – särskilt att den kommer att ”stjäla” arbetares jobb – kvarstår ofta. Faktum är att verkligheten är den motsatta.


"När maskiner börjar hantera rutinarbete kan människor ta tillbaka sin tid, hitta nya roller och skapa nytt innovativt arbete som verkligen betyder något",


Vilka är några av de största operativa utmaningarna som företag står inför idag?

Det finns många. På makronivå inkluderar de inflation och behovet av att skaffa sig rätt kompetens för konkurrensframgång. Samtidigt utgör komplexiteten som härrör från decenniers äldre infrastruktur en annan uppsättning. Hybridmolnet, applikationshanteringen och silade data utgör alla en betydande utmaning för många företag idag som ett resultat.




Vilka tekniker tar företag till sig som svar?


I det typiska företaget finns det vissa tekniker som används inom branscher och andra som är särskilt fördelaktiga inom IT. Intelligent automation, som är användningen av automationstekniker inklusive AI, affärsprocesshantering, robotprocessautomation (RPA) och andra för att effektivisera och skala beslutsfattande över organisationer, kan förenkla processer, frigöra resurser och förbättra operativ effektivitet. Bland de många potentiella fördelarna är minskade kostnader, ökad produktivitet, mer motståndskraftiga leveranskedjor och en förbättrad kundupplevelse.


Jag ser fem tekniker som kan vara kraftfulla inom branscher:

  • Process gruvdrift. Detta är en kritisk förmåga som hjälper företag att upptäcka flaskhalsar och avgöra vilka processer i hela organisationen som kan automatiseras med störst effekt. Det ger en komplett, analytisk bild av företaget från ände till slut.

  • RPA. Även om RPA ofta likställs med automation i allmänhet, är det faktiskt bara en typ av automation och kan tillämpas både på branscher och på IT. Det är mer fokuserat på uppgiftsautomatisering än på processer, men det erbjuder många möjligheter.

  • Arbetsflöde. Ett bra arbetsflödesverktyg kan hjälpa organisationer att hantera automatiseringsresan. Dessa verktyg är ofta lågkodade eller utan kod.

  • Regler motorer . Vissa områden behöver inte AI men kan ändå dra nytta av en regelmotor baserad på en enkel regelmodell. Beslut kan sedan fattas med eller utan mänsklig inblandning med förinställda kriterier.

  • Dokumentautomation. Sist men inte minst kan ett dokumentbearbetningsverktyg göra det möjligt för organisationer att extrahera fält ur dokument med hjälp av optisk teckenigenkänning och andra tekniker, vilket ytterligare förbättrar sina automatiseringsmöjligheter.


Inom IT kan andra tekniker under tiden ge fördelar inom specifika områden:

  • Observerbarhet. Särskilt när företag anammar det offentliga molnet behöver de observerbarhet, inklusive applikationsprestandasäkring samt insyn i kostnader och resurshantering.

  • AI O ps. Lika viktiga är AI-drivna prediktiva funktioner som övervakar loggar för avvikelser, vilket gör det möjligt för företag att undvika problem innan de inträffar – och att lösa de som inträffar. Det här är områden där ett förändrat tänkesätt med innovativa metoder som Touchless IT , som möjliggörs av AI för IT-drift (AIOps), kan ge verkliga fördelar genom att hjälpa till att optimera företaget.

“ Brist på kompetens är fortfarande ett av de största hindren för AI-adoption. ”


I vilka användningsfall har du sett att intelligent automation har störst effekt?

Företagsvertikaler ser snabba framsteg. Vid anställning, till exempel, kan företag använda automatisering för att skanna meritförteckningar efter önskade färdigheter, vilket dramatiskt förkortar den tid som behövs för den processen. Att ha en människa med i anställningsprocesser och beslut är avgörande, men intelligent automatisering som är förklarlig och pålitlig kan hjälpa till att säkerställa att rekryteringschefer sedan kan spendera mer av sin tid på de mer nyanserade och komplexa uppdragskritiska uppgifterna.

Ett annat exempel är skadehanteringen inom bilförsäkringsbranschen. När en kund råkar ut för en olycka använder många försäkringsbolag intelligent automation för att begära en bild av den skadade bilen. AI kan använda den uppladdade bilden för att verifiera märket och modellen tillsammans med uppskattade kostnader, och sedan hitta den närmaste verkstaden till kunden – allt inom några minuter eller timmar snarare än dagar. Resultatet är en bättre kundupplevelse.

Vilken roll spelar data i allt detta, och vilka skyddsräcken är viktiga?

Digitalisering börjar med data – det finns ingen AI utan data. Oavsett om det är strukturerat, ostrukturerat, transaktionellt eller analytiskt, spelar data en enorm roll. Det finns en konstant ström av data som kommer in i de flesta företag, men är det rätt data? Traditionellt är data siled i många organisationer. Utmaningen är att säkert leverera rätt, opartisk data till rätt personer med rätt data och AI-styrningsprocesser på plats.

Finns det konsekvenser för talang? Vilka nya färdigheter behöver organisationer för att stödja intelligent automation, och hur behöver de tänka på mål-statens operativa modell?

Det finns ingen brist på arbetskraft i arbetskraften idag – bara en brist på arbetstagare med rätt kompetens. Dataforskare är ett anmärkningsvärt exempel. Brist på kompetens är fortfarande ett av de största hindren för AI-adoption inom organisationen, så det är absolut nödvändigt att vi odlar den pipelinen. Med automatisering finns det enorma möjligheter att uppgradera och utbilda arbetare så att de har rätt uppsättning färdigheter som behövs för att arbeta med dessa nyare teknologier. Många uppgifter, som att märka data som behövs för AI, kan utökas med intelligent automation, vilket frigör personalen att fokusera mer på innovation.

Hur skulle du rekommendera CIO:er och CTO:er att börja använda dessa nya funktioner?

Verktygen finns redan där ute, men en helhetssyn på företaget är nyckeln för att avslöja hur stor andel av företaget som är digitaliserat, vilken andel som bör automatiseras, vilka verktyg som kan hjälpa och vilka kulturella förändringar som behövs på vägen. Att anställa en automationschef, till exempel, kan hjälpa till att ge det stora perspektivet. Automation är en resa, men det kan vara väl värt ansträngningen. Ett automatiserat företag är ett intelligent företag.

2 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page